Official Website of
Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia
Malaysian Communications and Multimedia Commission
EN
MY
Search
Search:
EN
MY
Search:
Search
HOME
ABOUT US
HISTORY
VISION & MISSION
COMMISSION MEMBERS
OUR RESPONSIBILITY
OUR COMMITMENT
ANNUAL REPORTS
SECTOR
BROADBAND
MOBILE SERVICES
FIXED SERVICES
SATELLITE
BROADCASTING
POSTAL AND COURIER SERVICES
DIGITAL SIGNATURE
STRATEGIC TRADE
UNIVERSAL SERVICE PROVISION
LEGAL
LEGISLATION
INSTRUMENT
DISPUTE RESOLUTION
REGISTERS
MEDIA & EVENTS
PRESS RELEASES
PRESS CLIPPINGS
ANNOUNCEMENTS
PHOTO GALLERY
VIDEO GALLERY
ACADEMY
CAREER
CONTACT
HEADQUARTERS
STATE OFFICES
DIRECTORY
WEBSITE EXPERIENCE FEEDBACK
KnowledgeHub
Integrity
Did you know?
Make a complaint
Consumer
Licensee
Follow MCMC in Social Media
Media & Events
Home
Media & Events
Press Clippings
Perkhidmatan Pos Perlu Transformasi, Jadi Medium Pacu Pertumbuhan E-Dagang
Press Clippings
Media & Events
Perkhidmatan Pos Perlu Transformasi, Jadi Medium Pacu Pertumbuhan E-Dagang
08 Oct 2015, bemama
KUALA LUMPUR, 8 Okt (Bernama) -- Perkhidmatan Pos Malaysia perlu melaksanakan transformasi untuk terus kekal relevan bagi menampung keperluan perkhidmatan penghantaran yang kian pesat, termasuk pertumbuhan e-Dagang.
Ketua Bahagian Pos dan E-Dagang Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), Mohamed Zaidi Abdul Karim berkata perkhidmatan pos yang kini tertumpu kepada perkhidmatan fizikal melalui posmen dan pejabat pos, mempunyai peluang besar untuk mengembangkan peranannya dalam alam siber.
"Sekarang ini, peranan Pos Malaysia dalam alam maya masih belum menyerlah. Kekuatan dalam alam maya ini yang sedang kita bina supaya masa depan perkhidmatan Pos dalam domain seperti ini dapat diperkukuh," katanya kepada pemberita hari ini.
Beliau berkata demikian selepas ditemu bual Bernama Radio24 sempena Hari Pos Sedunia esok, di sini.
Katanya selari dengan perkembangan pesat sektor perniagaan dalam talian, perkhidmatan pos turut dilihat sebagai rangkaian strategik untuk memacu perkembangan sektor berkenaan.
"Penggunaan perkhidmatan ini bukan hanya meningkat pada musim perayaan, malah digunakan oleh peniaga dalam talian setiap hari untuk mengepos barang jualan mereka," katanya.
Mohamed Zaidi berkata SKMM sebagai pengawal selia sektor pos negara mahu memastikan Pos Malaysia relevan dengan dunia digital masa kini.
"Kita juga mahu memastikan perkhidmatan penghantaran barang bukan hanya di bandar sahaja tetapi ke seluruh pelusuk negara termasuk di pedalaman Sabah dan Sarawak," katanya.
Sehubungan itu, katanya sistem inklusif perlu diwujudkan di seluruh negara supaya penduduk di luar bandar juga dapat berniaga secara dalam talian dan tidak tertumpu kepada penduduk di bandar.
Bagi menampung keperluan itu, beliau berkata Pos Malaysia dianggar memerlukan kira-kira 50,000 pekerja menjelang 2025.
Back
Print
Share this article
Public
Make a complaint
Online Content Problems
Special Consumer Issues
Procurement Notices
FAQs
MCMC Logo
Industry
Application For Licence
Registers
Spectrum
Communications Equipment
Certifying Agency
Trial, Experiment and Demonstration (TED)
Grants
E-Form
Resources
Publications
Industry
Statistics
Reports
Guidelines
Quick Links
E-Payment Portal
MyCOMMS
NUR Alert
Amateur Radio Operator Certification
Anti-competitive complaint form
Stay in Touch with MCMC
Subscribe our newsletter and get latest news and updates.
Email:
Follow