Official Website of
Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia
Malaysian Communications and Multimedia Commission
EN
MY
Search
Search:
EN
MY
Search:
Search
HOME
ABOUT US
HISTORY
VISION & MISSION
COMMISSION MEMBERS
ORGANISATIONAL LEADERSHIP
OUR RESPONSIBILITY
OUR COMMITMENT
ANNUAL REPORTS
SECTOR
BROADBAND
MOBILE SERVICES
FIXED SERVICES
SATELLITE
BROADCASTING
POSTAL AND COURIER SERVICES
DIGITAL SIGNATURE
STRATEGIC TRADE
UNIVERSAL SERVICE PROVISION
LEGAL
LEGISLATION
INSTRUMENT
DISPUTE RESOLUTION
REGISTERS
MEDIA & EVENTS
PRESS RELEASES
PRESS CLIPPINGS
ANNOUNCEMENTS
PHOTO GALLERY
VIDEO GALLERY
ACADEMY
CAREER
CONTACT
HEADQUARTERS
STATE OFFICES
DIRECTORY
WEBSITE EXPERIENCE FEEDBACK
KnowledgeHub
Integrity
Did you know?
Make a complaint
Consumer
Licensee
Follow MCMC in Social Media
Media & Events
Home
Media & Events
Press Releases
Pelaksanaan Rebat Prabayar Secara Umum Berjalan Lancar Namun Telco Perlu Lipat Ganda Usaha Perjelas
Press Releases
Media & Events
Pelaksanaan Rebat Prabayar Secara Umum Berjalan Lancar Namun Telco Perlu Lipat Ganda Usaha Perjelas Mekanisme Rebat Kepada Penjual
03 Jan 2016
PELAKSANAAN REBAT PRABAYAR SECARA UMUM BERJALAN LANCAR NAMUN
TELCO
PERLU LIPATGANDA USAHA PERJELAS MEKANISME REBAT KEPADA PENJUAL
CYBERJAYA, 3 Januari 2016 ---
Pelaksanaan proses pemberian skim rebat kepada pengguna perkhidmatan prabayar telefon mudah alih yang bermula dua hari yang lalu, secara umumnya berjalan dengan lancar.
Pengerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC), Dato’ Sri Dr. Halim Shafie memaklumkan, berdasarkan kepada maklum balas dan pemantauan yang dijalankan oleh MCMC, biarpun tiada aduan yang diterima daripada pengguna, syarikat-syarikat telekomunikasi sedar bahawa terdapat segelintir penjual dan ejen-ejen yang masih belum memahami proses berkenaan. Bagaimanapun, keadaan ini tidak akan menghalang proses pemberian rebat memandangkan semua rebat akan dikreditkan oleh syarikat-syarikat telekomunikasi dan bukannya penjual mahupun ejen-ejen mereka.
Menurut Dr. Halim, semua syarikat telekomunikasi telah melaksanakan pemberian skim rebat seperti yang diarahkan dan telah memberikan kerjasama penuh dalam memastikan kelancaran pelaksanaan proses itu. Namun begitu, syarikat-syarikat telekomunikasi perlu melipatgandakan usaha mereka untuk memaklumkan penjual-penjual dan ejen-ejen mereka berhubung mekanisme rebat agar pelanggan-pelanggan mereka akan mendapat maklumat yang lebih jelas daripada mereka.
“Pelaksanaan rebat ini merupakan proses yang dilaksanakan di seluruh negara justeru kami menjangkakan akan berlakunya sedikit kesulitan di sana sini. Setakat ini, pemantauan oleh kami mendapati, pelaksanaan rebat berjalan agak lancar namun kami akan terus memantau keadaan ini,” jelas Dr. Halim.
Dr. Halim menambah, tempoh yang diperlukan oleh syarikat-syarikat telekomunikasi untuk mengkreditkan rebat kepada pengguna adalah berbeza daripada satu syarikat dengan syarikat yang lain. Apapun, semua rebat dikreditkan dalam tempoh masa 24 jam yang ditetapkan.
Dalam perkembangan berkaitan, Dr. Halim turut menjelaskan bahawa persepsi oleh sesetengah pihak bahawa GST sudah dimansuhkan untuk perkhidmatan prabayar mudah alih ekoran pelaksanaan skim rebat itu, adalah tidak benar.
Pada pembentangan Bajet 2016 Oktober tahun lalu, Perdana Menteri, Dato’ Sri Najib Tun Abdul Razak mengumumkan skim rebat yang dimaksudkan dan bukannya pemansuhan GST untuk perkhidmatan prabayar mudah alih seperti yang didakwa oleh pihak-pihak tertentu.
“MCMC ingin mengingatkan pengguna-pengguna media sosial agar tidak menyebarkan maklumat yang tidak tepat mengenai isu ini. Pastikan anda mendapat maklumat daripada sumber-sumber yang boleh dipercayai,” kata Dr. Halim.
Back
Print
Share this article
Public
Make a complaint
Online Content Problems
Special Consumer Issues
Procurement Notices
FAQs
MCMC Logo
Industry
Application For Licence
Registers
Spectrum
Communications Equipment
Certifying Agency
Grants
E-Form
Resources
Publications
Industry
Statistics
Reports
Guidelines
Quick Links
E-Payment Portal
MyCOMMS
NUR Alert
Amateur Radio Operator Certification
Anti-competitive complaint form
Stay in Touch with MCMC
Subscribe our newsletter and get latest news and updates.
Email:
Follow